Tuesday, December 28, 2010

2011......................................

salam semue.....

tnggal 3 ari je lg sblum............sblum ape???korang tau x....msti tau kn...xtau???xpe2,meh ecah gtau...tnggal 3 ari ag nk msuk taun 2011.......hehehe,cpat vtul mse b'llu...ecah ase cm bru je msuk fom 2......tpi ,dh abis dh....

mknenye,6nti msuk taun 2011,scre rsminye umo ecah akn jdi 14..............waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,xnk2........tkut,nk PMR...cne n/???tpi,ecah kne hdpinye gk......bkannye bleh ptahblikcm dlam cite doraemon 2...lau bleh,dh lme dh ecah brhntikan mse....kua3(xlogik btul la bdak n)

ape2 pun,ecah akn b'usha b'sngguh2 utk bt yg t'baik lam PMR taun dpan......ecah akn bt supya mak ayah ecah bngge ngn ecah...ecah xnk hmpakan parents ecah...jgak xnk hmpakan adik-bradik ecah,kwn2,n sume yg support ecah slme n....korang sume,ecah akn bktikan bhwe ecah akn bt yg t'baik taun dpan...

dgn izin-NYA,moga2 ecah dpt do the best..amin....................   

ujan oh ujan!!!!

salam semue....
ari n kan,ecah ase cm xnk kua je dri slmut...mne xnye,dri pg tdi lg ujan xb'hnti2....kdg2 brnti kjap,ujan blik....brnti,ujan,brnti,ujan....cm2 la.....naik sjuk bdn n ...ase cm dh dduk kt negara b'slji je...hik3...
ecah ske lau ujan sbb ujan 2 mmbwa rhmat...tpi,ecah mmang ase cm nk tido spng ari je ari n.....msti best tido lau ujan2 cmni...hehehe,tpi,wk2 xmngizinkan ecah bt cm2,....huhuhu,sdihnye.....

got 2 go now,jmpe kowang len kli plak....
hehehe 

 

Sunday, December 26, 2010

KEHEBATAN SYURGA BERDASARKAN AL-QURAN.

salam sume....
ecah nk share bnde ngn korang n.....psal khbatan syurga brdasarkan al-quran....ikuti ye:

Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.

Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran tentang kehebatan syurga Allah SWT yang sempat saya kumpul :

*"Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa, sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka." (Surah Ar-Ra'd; 35)

*"Kedua syurga itu mempunyai pohon-pohonan dan buah-buahan." (Surah Ar-Rahman; 48)

*"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir." (Surah Ar-Rahman; 50)

*"Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang berpasangan." (Surah Ar-Rahman; 52)

*"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat." (Surah Ar-Rahman; 54)

*"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Surah Ar-Rahman; 56)

*"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang memancar." (Surah Ar-Rahman; 66)

*"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." (Surah Ar-Rahman; 70)

*"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan..." (Surah Luqman, 8)

*"Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salam"" (Surah Ibrahim; 23)

*"Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam syurga, kecuali ucapan salam. Bagi mereka rezeki di syurga itu tiap-tiap pagi dan petang." (Surah Maryam; 62)

*"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)

*"Di syurga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa yang mereka minta." (Surah Yasin; 57)

 *"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera." (Surah Fathir; 33)

*"....Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman." (Surah Al-Furqan; 76)



>Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.<



jauhilah dri drpd mengumpat!!

salam semua....
ari n ecah nk ckap skit psal ngumpat.....ade dklgn kite n kan suke mengumpat org wlaupun kdg2(xtrkecuali ecah)..hehehe...tpi sbnrnye mengumpat i2 sprti mkan dging saudara sndri lau kwn2 nk tau....ikuti artikel ini:

Dalam hidup seharian, kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini..

Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan.. dikalangan lelaki pun apa kurangnya?

Maaf kaum lelaki, inilah kebenaran.

Tapi cuba kita renungkan bersama.. Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat, tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat...

Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu.. bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.

Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati.. Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan?

Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni, tapi cerita.. orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula.. tapi kita sedar tak, perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.

Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri. MasyaAllah, sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!

Walaubagaimanapun pun, kita adalah hambaNya yang lemah. Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan, bukan nak buruk-memburukkan.

Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya, siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?

Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..


01.Bila berkumpul dengan kawan-kawan...dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.

 Masa tu, kalau dah bersama, mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.

 Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.

 Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.

 Masing-masing ada kekurangan. Cepat-cepat istighfar, sambil tu tegurlah kawan sama.. Kalau tak dapat juga, sebaiknya kita pergi dari situasi ni.

02.Bila yang nak jadi moderator 'umpat2' tu kawan baik kita sendiri..

 Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?

 Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni.. sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.

Tak payah lah cerita semuanya, tapi cuba fikir.. rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga, lebih dari sepuluh? dua puluh?.. jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang, sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.

03.Bila yang nak ajak mengumpat tu orang senior dari kita..

 tentu payah benar nak buat sesi teguran kan?

 Apa kata kalau tak dapat nak elak pun.

 Sambil dia lafaz bait-bait mengata tu, kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.

 Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas, supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya. InsyaAllah!

04.Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..

 dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat, jom ambil wudhu secara Tertib.

 Masa nak kumur-kumur tu, bacalah doa. Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa.. InsyaAllah.

Semoga dengan itu, segala niat buruk tu terbatal sendiri.

05.Kalau kita selalu terlupa tentangNya, apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.

 Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat. Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?

 Jadi.. sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya.. dengar bacaan alQuran ke.. nasyid ke..
Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.

Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak.. dah koyak ke.. atau tersangkut kat mana-mana..
Sebab tu kita ada dua telinga.. sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..

06.Bila nak mengata orang tu.. cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu.. agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..

Bila diumpat, boleh pula beri hadiah.. siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.

Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan, paling tidak pun.. mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.

Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita.. bila kita diumpat, tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat.. ada yang nak bagi pendapat.

Supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.

Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan...

07.Terakhir, minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.

Semoga dengan nikmat air tu, kita akan ringan untuk memujinya.

Banyak lagi tips yang ada.. tapi semuanya bergantung pada niat.

Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.


*Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur.. setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi.

*Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..




khas utk wanita yg mengimpikan syurga..

salam semua...
ecah ade bnde nk ckapmkorang especially utkorhg pompuan....ecah ade t'bce kt artikel iluvislam.com psal '15 CIRI WANITA SYURGA'...arap korang enjoy bce n:

 
1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk.

3. Bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadan, dan menunaikan haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, iaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahawa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya dan bersabar atas segala takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6. Gemar membaca al-Quran dan berusaha memahaminya, berzikir mengingati Allah ketika sendiri atau bersama orang dan sentiasa berdoa kepada Allah.

7. Menghidupkan amar makruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap haiwan ternakan yang dimiliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang menzaliminya.

10. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

11. Menjaga lisannya daripada perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua-dua orang tua.

15. Menyambung silaturahim dengan keluarganya, sahabat terdekat dan jauh.

y org zman skang mlas sngt solat??????

salam semua...
ari n ecah ade bnde nk shre ngn korang sume...psal ibadah wajib kite slme n......npe ek org zman skang ssah sngt nk solat...ecah xphm la.....ecah tau ecah jgak adakalanya prnh xtrsngaja tnggal slat tpi skurang-krangnye kte bleh gnti jika slat i2 xsngaja dtnggalkan.......ishhhh2,ape nk jdi la ngn org zman sknag n.....

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Allah beri engkau jasad lengkap dengan bayang-bayang,
Tidakkah lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri roh malam dan siang?

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Hendak makan minum pun dah senang,
Negara aman bukan perlu berperang,
Lima minit untuk lima waktu pun tak boleh luang.
...

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Allah beri akal supaya engkau berbeza dengan binatang,
Allah beri ilmu boleh berfikir susah dan senang,
Allah beri banyak nikmat kenapa tidak dikenang?

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Main bola sanggup sampai ke petang,
Beli tiket konsert sanggup beratur panjang,
Engkau ingat boleh masuk syurga dengan senang?

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Ingatlah umur kita bukannya panjang,
Pagi kita sihat, petang boleh kaku kejang,
Dalam kubur nanti jawablah seorang.
...

Kenapalah engkau malas sembahyang?
Siksa neraka cubalah dibayang,
Masa di akhirat terlalu panjang,
Janji Allah pasti datang tidak terhalang.

Ingatlah wahai saudara Islamku sekalian,
Sematkanlah kata-kata ini sebagai peringatan,
Fikirkan sejenak kepada pesanan:
''SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN"

"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

sdarlah kwn2 sume,bhwasolat i2 adlah tiang agama kite....lau kite xsolat,psti tiang agama kite akn rntuh.....adkh kite nk agama selain islam menindas kite??????renung-renungkanlah....

entry n sbnrnye utk sume kwn2 ecah n ecah sndri gk.....coz psti ade antra kite yg prnh tnggal slat kn........

k la,chow dlu.....




BiBiT-bIbIt CiNtA tErAgUnG..

salam semua.....

ari n ecah ade smthing nkkongsi ngn korang..tdi ecah ade t'bce psal1 ksahn kt www.iluvislam.com.....cite n mmang sdih n aisyah ase cm mnusia yg krdil disisi-NYA.....cite n mmang memberi iktibar dn pengajaran utk kite sume......aisyah arap korang sudi utk mmbcenye.....

*Hari-hari yang ku lalui penuh dugaan. Sebagai pelajar agama, dugaan 'virus merah jambu' menjadi salah satu faktor aku bermuram durjana. Pergi ke sekolah dengan keadaan tidak selesa dan muka masam mencuka. Kawan-kawanku ada juga yang bertanya. Pernyataan mereka tidakku jawab. Aku hanya mendiamkan diri. Biarlah rahsia.

Kawan-kawanku ada yang mula memerhatikan sikapku. Sama sekali berubah. Daripada banyak berceloteh, menjadi senyap. Mereka tanya sepatah, aku jawab sepatah. Dalam hatiku, entah kenapa. Rasanya seperti tiada pengisian.

Hal-hal cinta ini semakin rancak apabila umurku 15 tahun. Kata orang umur 15 tahun memang zaman mencuba. Tapi adakah aku perlu mencuba bercinta? Sesekali soalan itu menjengah ke dalam kotak fikiran. Sebagai seorang remaja, sememangnya soalan sebegitulah yang menemaniku setiap hari. Namun aku biarkan tanpa jawapan.

Seawal tingkatan 4, aku mengenali seseorang. Pastinya dia adalah seorang lelaki. Saat itu aku rasa duniaku berbunga-bunga. Seperti 'Aku Yang Punya' . Oh, indahnya cinta. Aku mula mengenalinya.

Mula-mula kawan. Aku mengajak dia ke arah kebenaran. Malangnya, sekadar kata-kata kosong, aku rasa dia langsung tak ikut. Aku tak tahu nak buat apa. Kata dia, dia nak berubah kalau aku yang ajar dia jadi baik. Ok. Aku ajar dia, cakap elok-elok. Berdakwah. Dalam diam-diam aku juga turut menyimpan perasaan.

Semakin hari, hubungan kami semakin rapat. Akhirnya, dia meluahkan perasaan. Tanpa pengetahuan yang begitu mendalam, aku solat hajat banyak-banyak, minta ketenangan. Tapi, keresahan yang aku dapat.

Lalu aku memutuskan untuk menukar nombor telefon. Aku tinggalkan dia di belakang. Tapi, aku tekad. Ini adalah cara yang terbaik. Dan selepas itu, aku tidak lagi berpaling ke belakang, tidak lagi menghubunginya kembali atau mengingati. Semuanya telah aku lupakan. Pertolongan Allah. Siapa tahu?

**********
Tahun berikut.

Aku rasa diriku semakin terisi dengan nilai-nilai agama. Alhamdulillah, berkat kesungguhanku untuk berubah lebih baik. Namun, dugaan tidak terhenti di situ saja. Sampai satu masa, aku mengenali seorang lelaki yang bernama 'E' (bukan nama sebenar).

Meskipun dia lebih tua dariku, tapi bagiku dia banyak ilmu. Sejak itu aku rasa ingin 'berguru' dengannya. Seringkali dia menghantar 'wasiat Islam' kepadaku. Membuatkan aku hampir jatuh cinta. Siapa tak nak orang soleh kan? Tapi satu hari, dia berkias menyatakan perasaannya kepadaku. Aku jadi serba salah. Kebetulan ayahku baru pulang dari majlis ilmu. Membawa pulang buku '1001 Soal Jawab Wanita Dan Agama.'

Ku belek buku setebal 2 inci itu, dan membacanya.

"Astaghfirullahalazim! Apa yang telah aku lakukan? Bukankah berhubung dengan berlainan mahram sehingga membibitkan perasaan cinta itu HARAM? Berdosa?"

Sebenarnya, aku juga tahu tentang hal itu, tapi tidak menyeluruh. Mungkin, buku ini penyumbang hidayah kepada diriku yang selalu lalai ini. Terasa sangat berdosa rasanya! Bagaimana akanku hadapi neraka nanti? Sungguh, hal itu membuka mataku seluas-luasnya agar terhindar dari perbuatan zina hati terutamanya.

**********

Esoknya.

Aku memberitahu E bahwa aku ingin mengutus sepucuk emel kepada dia. Sebelum itu, aku menghulurkan kata maaf atas segala silapku. Ku taip emel itu. Memang terasa beratnya. Lalu ku tekan send.
Antara isi emel tersebut :

Dan tidaklah patut bagi seorang lelaki Mukmin dan perempuan Mukmin apabila Allah dan rasulnya menetapkan satu ketetapan, akan ada bagi pilihan (yang lain) tentang urusan mereka, dan sesiapa menderhakai Allah dan rasulnya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata. (Surah Al Ahzab 33:36)

Ku tundukkan wajah, tanda puas. Keredhaan Allah mesti aku cari.

Selama 2 jam duduk berbalas Twitter tiba-tiba kepalaku terasa berat. Pening. Sakit tekak. Yang penting, demam! Ya Allah, demam yang jadi? Apakah diriku terlalu berat atau ini cuma kafarah dosa sahaja? Natijahnya biar Allah yang tentukan.

********

2 hari selepas itu.

Entah kenapa, selepas kesembuhanku dari demam, aku hanya mengingati mati. Tiada yang lain. Aku termenung, duduk, bangun, semuanya terlintas hal MATI. Mungkinkah aku akan mati sekejap lagi? Masyaallah! Berandaian itu membuka pintu syaitan!

Ku ubah hala niatku, mungkin akalku inginkan 'makanan' hari ini. Nabi juga ada bersabda:

"Orang yang mengingati mati adalah orang yang bijak."

Aku dan keluarga berangkat ke majlis ilmu yang berlangsung di Kelantan. Kami sampai di rumah jam 11 malam. Oh, penat. Adik-adikku semuanya sudah tidur dibuai mimpi. Aku yang masih belum menunaikan solat Isyak, cepat-cepat menunaikanya. Ku sentuh dahiku. "Oh, masih demam lagi rupanya."

Sesudah solat Isyak, aku duduk di antara dua sujud, dan berdoa, kemudian mengaminkan. Tiba-tiba, hatiku sakit. Rasa derita. Teringat mati lagi. Ingatanku pada hari itu sungguh kuat, lain daripada biasa. 

Memandangkan wudhu'ku yang masih lagi belum terbatal. Segera aku menunaikan solat Isyak untuk kali kedua. Untuk mengqada'kan solatku yang lepas. Sungguh berdosa diriku ini.

Alunan doa syahduku perdengarkan, kepada Tuhan aku pohonkan.

"Ya Allah, sesungguhnya kaulah yang Maha Pengasih lagi mengetahui tentang diriku. Hamba seperti fakir miskin yang meminta diberikan sedekah. Sungguh hina diri hamba di hadapan-Mu ya ALLAH. Ampuni segala dosa-dosa hamba. Ampuni segala dosa kedua ibu bapa hamba. Permudahkanlah urusan mereka di dunia dan di akhirat.

"Ya Allah, entah kenapa, hamba hanya mengingati mati saja malam ini. Adakah hamba sudah ditakdirkan untuk bertemu denganmu? Ya Allah, dengarlah rintihan hambamu ini ya Allah. Hamba tidak sanggup berada di dalam neraka-Mu. Tapi hamba juga tidak layak bersama para wali-Mu. Hamba terlalu miskin. Miskin beribadah pada-Mu ya Allah. Berikanlah hamba hidayah dan sinar kebahagiaan. Tempatkanlah hamba dikalangan orang yang kau kasihi.

Amiin Ya Rabbal Alamin..."

Linangan air mata membasahi kain sembahyangku. Sungguh tidak tertahan. Malam itu benar benar menjadi saksi antara aku dan Tuhanku. Terasa berdosa saat berhadapan dengan-Nya, layakkan aku ke syurga tanpa amalan yang sempurna? Linangan air mata jatuh berjurai lagi, memang benarlah firman Allah : "Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang."

Ku teruskan lagi malam pengabdianku. Sungguh, aku merasa belum sempurna ibadahku. Aku membuka buku Solat-Solat Sunat, untuk kali pertama aku menunaikan solat sunat hajat dengan sepenuh hati. Kemudian, aku melakukan solat sunat tasbih. Rasulullah s.a.w menganjurkan umat Islam mengamalkannya pada setiap malam. Jika tidak dapat setiap malam, amalkan seminggu sekali, atau setahun sekali ataupun paling kurang sekali seumur hidup.Dengan izin Allah hendaknya.

"Semoga Allah menerima taubatku pada malam ini."

************

Pada rakaat pertama, aku mulakan bacaan. Bacaanku tartil hari itu. Tajwid yang elok. Aku bangun, untuk rakaat kedua. Aku mulakan dengan Al-Fatihah, air mata ini tidak dapat ku tahan, kerana terasa kesyahduan solat malam kemudian aku membaca Surah Al-Asr. Ketika mengalunkan bacaan, terasa kakiku seperti ditarik. Tiada siapa yang mendengar pekikanku. Hanya Allah s.w.t. sahaja.

Terasa nyawaku dicabut. Bermula dari hujung kakiku, menjadi bersimpul kemudian naik ke pinggang. Ya Allah, ketika itu aku menjerit semahunya! Namun, jeritan yang tidak dapat didengari oleh orang lain sama sekali. Nyawaku di hujung helaan, aku sama sekali tidak dapat bernafas panjang. Suaraku tersekat-sekat. Adakah Allah bakal menarik nyawaku malam ini?

Aku berlawan dengan nafas pendek itu. Aku menangis semahunya. Menangis kerana nyawaku yang bakal dicabut Allah. Aku mengucap dua kalimah syahadah. Berkali-kali. Dalam keadaan hanya aku seorang yang berada di dalam bilik, tanpa ditemani sesiapa, aku melawan sendirian.

Selepas membaca 40 kali tasbih, aku rukuk. Tiba-tiba nafas pendek itu berhenti. Suaraku tidak lagi tersekat-sekat, nyawaku bukan lagi di hujung helaan. Alhamdulillah! Allah mengkehendaki aku untuk terus hidup lagi di bumi fana ini.

Demamku turut hilang serta-merta. Sungguhku tak sangka. Aku melakukan sujud syukur berkali-kali. Aku menangis semahunya. Inilah hidayah yang diberikan Allah.

Hatiku hiba, bertambah sayu. Malam itu, ku mengabdikan diriku hanya pada-Nya. Dan aku pasti tidak akan dikurniakan 'nyawa ketiga' oleh Tuhanku.

Untuk hari-hariku yang mendatang, aku berazam untuk menjadi ketua muslimat, yang membawa syiar Islam ke serata dunia. Dan akulah penyambung generasi ummah! Insyaallah! Doakanku semoga jadi muslimah yang berjaya.

 ha,kwn2....amacam???cite n best kn????sy ase cm sy n msih lg miskin beribadah mcm dlam artikel 2....hindarilah drpd segala jenis zina,terutamanya zina hati krn ianya adlh zina yg sering kta lupa.....

semoga kwn2 sume dpt iktibar drpd cite n........spai dsni dlu entry sy kli n......see u later...

got to go.....hehehe   
n_n 





Tuesday, December 21, 2010

AWARD DRPD CIK HANIS....

DPAT AWARD DRI CIK HANIS... 

hehehe,bestnye dpat award drpd cik hanis.....cmel btul award n...tenks ya cik hanis...tpi kne jwab soalan dlu.....hik3

i - Nama yang korang bagi kat pemberi award ni :
cik hanis
ii - Ucapan yang paling best untuk pemberi award ni :
tenks a lot ya cik hanis...
iii - Suka atau tak suka?
suke sngt....
iv - Lepas ambil jangan lupa bagitau ok :)
ok....

BaCk tO SkUl!!!!!!! ^__^

assalmualaikum....ape kbar sume???
ase dh lme xmengupdated blog n/...rndu sngt2 kt blog ngn kwn2 kt cni.........=)
lgpun xde cite nk ckap,so,b'diam dri je.........hehehehe..tpi,skang n sy ade 1 cite yg best jgak la.....psal....................................'BACK TO SCHOOL'...

 pjam,clik,pjam,clikdh nk abis dh cti skul utk taun n.....waaaaaaaaaaaaa,bg blik mse wk2 cti 2,xpuas ag men ngn spupu2........sob3   ;-(
tpi,pjam.clik,pjam,clik gk,skul da nk bkak....sy ase teruja sngt coz xsbar da nk prgi skola,jmpe kwn2 n bljr sme2 mcm dlu.....SMKANI!!!!!wait 4 me.....i will be there soon....hehehe  
n ade 2 gmbar psal back 2 skul....arap krang suke ye...   =)


slmt kembali ke sekolah kwn2 sume!!!!












ha,korang sume dh bli ke prlatan skolah,bju2 n alat tlis sume???sy dh bli dh ckit2....cme tnggal lg bku2 n praltan dk asrma.....n yg sdiy n lau ckap sal asrma...kteorg xdpat nk dduk adrma bru taun n....kaum adam yg dpat...xaci btul la....sptutnye pompuan la bley......hishhhhhhhh!!!!gram tul la.....lau bleh xduk asrma kn best..tpi apkan dya,lau sy duk kt umah,spe ler yg nk each sy bljr???mak ngn ayah sbuk,siblings plak xde.....hmmmmm,n la lumrah jdi ank bngsu agknye.....tpi,sy n bkan mcm ank bngsu dh lau tgk...mne xnye,sume keje umah sy yg bt...dri sapu smpah,smpai la ke lpat kain sume 2..... bgus kn????hehehehe,(bngga la plak minah sorang n)

ok la,kte b'blik cite asal ye,skali skale kene la ade ckap sal len ckit...hehehe,,bru xbring....ari 2,sy n my mum prg la kt psar tani kuala besut 2...niatnye nk cri bju pngwas psat smber sy...nk cri 1 psang bju pun ssah tau....nk cri yg warna lg...adoii,mmang pning kpala la time 2.....naik fed up ase...tpi dmi cita2 sy,sy redah je....hik3 


dh bli sume,msti la nk jhit kan...ha,yg nk jhit n pun 1 hal...pnye la ssah nk cri tkang jhit..fuhh,tpi,nsib baik jmpe gk,,,lau x,hmmmmm,mmang bkak skul n pkai la bju biase 2....


hehehe,hmm,brang2 len cme tnggal bku2 rjukan ngn alat tulis je ag......bku rukan 2 mngkin dkat2 bkak skul n bru pg bli kot...coz,tiap kli dtg kt syarikat muda osman 2,msti xde bku yg sy nak...."xsmpai lg...mngkin mnggu dpan kot"....sy dh naik gram dh asyik2 mnggu dpan je....nk bljar mcm mne lau cmni???hmmmmmmmmmm.....


k la teman2,smpai sni dlu ye entry sy kli n.....sy n bru je dlam dnia b'blog n,so,sy xbrape terer lg nk bt ayat2 yg power2 mcm korang sume....tpihrap korang suke ye...


mte n dh kuyu,tnggu mse je nk pjam...lau ltak kpala ats bntal,kofirm t'tido trus n....hehehe
salam,sume..... gud nite...........   ^____^

award!!!

Wednesday, December 1, 2010

flu again!!!! =(

salam,semua.........
blik je dri antr my bro kt pd ari 2,trus kne flu....mak ai!!!!!harunye.....dh lme dh xkene flu.alih2 kne time ujan2 n....nsib2......
flu n t'jdi ade 2 sbb tau...nk tau....hehe...
1.first,sbb sy lautime ujan n xlehg jlan2 sngt...mdah kne flu....sdis kn???org len standard je kuar.but,not me....hehehe.   ^_____^
2.yg second n rmit ckit r nkcite....it's a family problem.....xtau npe incident 2 bleh tbe2 b'lku..mngkin sdah dtkdirkan oleh-NYA....sy redha menerimenye...n dsbbkan famiy problem 2 jgak la,sy asyik cry je spnjg mse...xreti nk dduk diam..asyik2 menangis,..i'm pity 4 my umi..umi sy slalu je sbar dlam ape je dgaan yg menimpenye...sy thu jauh d sdut hati umi,umi menangis n always sdih wlaupun luaran umi pndai menyembunyikan msalahnye,,,umi,adikkgum dgan ketabahan umi menjalani dugaan hidup ini,...ape la akn jdi lau umi sy tbe2 djmpt ILAHI??ya ALLAH,xdpat aq gmbarkan btpa sdihnye hati ini...umi,i love u!!!!


b'blik pd cite tdi,sy skang n mmanh truk giler kne flu,tmbah2 plak keadaan ujan cmni.ase stiap saat b'bngkus dlam slimut je...tpi,xleh,..bnyak  lgi keje prlu dsiapkan...omwork pun dh b'tmbun dh....nsib baik la copy yg dh siap,....lau x,mmang bleh msuk ward nk wat 20 essay dtmbah plak dgan kne flu n,.....    ^_____^

moga2 flu sy akan cpat smbuh,,,sdah xthan rsenye....ase cam xleh b'nfas aje tiap2 ari.....ya ALLAH,t=ya tuhanku,tuhan yang mha mengetahui lagi mha penyayang....tbahkanlah hati hmbamu ini utk manghadapi ape jua dugaan mu ya allah...sembuhkanlah selsema ku ini,ya allah..dan berikanlah cahaya petunjuk dan hidayah dalam keluarga ku.......amin,yarabbal alamin.......

k la,sy hrus b'ansur dhulu....nk prgi mndi...tku lwat,6nti xmndi,sjuk.....heheheh
smge kite ketemu lagi ya!!!!     =)  

Saturday, November 13, 2010

KeNaLi PeRsOnAlItI mElAlUi BuLaN kElAhIrAn...

salam kwan2 sume....kt cni,ade lgi yg nk dikongsi....hehehe    =)

JANUARI
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI
* Berfikiran abstrak.
* Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
* Bijak dan pintar
* Berpewatakan yang mudah berubah.
* Mudah menawan orang lain.
* Agak pendiam.
* Pemalu dan rendah diri.
* Jujur dan setia pada segalanya.
* Keras hati untuk mencapai matlamat.
* Tidak suka dikongkong.
* Mudah memberontak apabila dikongkong.
* Suka kegiatan yang lasak.
* Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
* Mudah mempamerkan marahnya.
* Tidak suka benda yang remeh-temeh.
* Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
* Sangat berani dan suka memberontak.
* Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka hiburan dan sukan.
* Suka benda yang bersifat seni.
* Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
* Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
* Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
* Belajar untuk mempamerkan emosi

MAC
* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan

APRIL
* Sangat aktif dan dinamik.
* Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
* Punya daya mental yang sangat kuat.
* Suka diberi perhatian.
* Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
* Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
* Sangat berani dan tiada perasaan takut.
* Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
* Emosi cepat terusik.
* Cuba kawal perasaan.
* Kecenderungan bersifat pendendam.
* Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
* Kuat daya ingatan.
* Gerak hati yang sangat kuat.
* Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
* Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
* Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI
* Keras hati & tegas.
* Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
* Pemikiran yang tajam.
* Mudah marah apabila tidak dikawal.
* Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
* Perasaan yang amat mendalam.
* Cantik dari segi mental & fizikal.
* Tidak perlu dimotivasikan.
* Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
* Mudah dipujuk.
* Bersikap sistematik (otak kiri).
* Suka berangan.
* Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
* Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
* Daya khayalan yang tinggi.
* Permikiran yang tajam.
* Pandai berdebat.
* Fizikal yang baik.
* Kelemahan sistem pernafasan.
* Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
* Tidak berapa suka duduk di rumah.
* Tidak boleh duduk diam.
* Tidak punya ramai anak.
* Rajin dan bersemangat tinggi.
* Agak boros

JUN
* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

JULAI
* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
* Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja

OGOS
* Suka berlawak.
* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.
* Suka mencari kawan

SEPTEMBER
* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
* Suka sukan, hiburan & melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik

OKTOBER
* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat

NOVEMBER
* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk d irumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER
* Sangat setia dan pemurah.
* Bersifat patriotik.
* Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
* Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
* Bercita-cita tinggi.
* Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
* Seronok bila didampingi.
* Suka bercampur dengan orang.
* Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
* Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
* Tidak pandai berpura-pura.
* Cepat marah.
* Perangai yang mudah berubah-ubah.
* Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
* Benci pada kongkongan.
* Suka berlawak.
* Pandai buat lawak dan berfikiran logik

ha,kwn2...so,dh try dh....sy dh try.lau sy pnye blan april,ok gak...hehehe
enjoy yourself!!!!!!!      =)
 

Kenali Personaliti Melalui Huruf Pada Pangkal Nama

Kenali Personaliti Melalui Huruf Pada Pangkal Nama

salam korang sume....hari n sy nk kongsi ckit psal bnda n....xtau la sme ade betul ke x....sy ambik n pun dri kwan sy...but,sbnarnye,smue n hnya utk suka-suki je....hope u all enjoy it!!!!! =)

Pemilihan huruf pertama pada nama juga adalah penting.
Berikut sebagai sedikit panduan.

*A* Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan
diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas.
Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah
mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan
marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

*B* Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan
membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga
sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi
dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung

*C * Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular
di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam
bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah
remeh.

*D * Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan
kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan
dalam mencapai cita-cita.. Kelemahannya adalah selalu bimbang
dan sukar mempercayai orang lain.

*E * Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung
jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka
berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan
hati orang lain terluka.

*F* Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras
kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat
berhati-hati bila berbelanja.

*H * Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai
perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan
pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

*I * Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah
merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka
menangis.

*J * Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan
diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat
keputusan dan tidak tegas.

*K * Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun
perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia
sendiri.

*L* Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak
suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat
berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati
masa.

*M* Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong,
mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana
mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

*N* Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka
menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan
balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang
percaya diri.

*O* Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta
sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang
menggapnya sombong dan suka memilih teman.

*P * Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan
sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan
orang lain. Agak pendendam dan boros.

*Q* Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan
waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan
mudah emosi.

*R * Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja
yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar
cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika
marah.

*S * Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada
orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah
tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi
marahnya meledak-ledak. (i’m a dangerous
person…..hehehehe he……)

*T* Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut
aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan.
Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila
bersalah.

*U * Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan
orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai
menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

*V* Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri.
Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya
dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus
terang.


*W * Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya
toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan
sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan
kesabaran dan kelembutan.

*X * Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial.
Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang
menyinggungnya.

*Y * Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya
sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik.
Tidak berani mengemukakan pendapat.

*Z * Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka
disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.


Thursday, November 11, 2010

jamuan akhir taun pss......

salam alaiki.......
dh lme asenye sy xbkak blog n.....rndu kt blog n/......tapi papepun,skrang sy ade crita nk dikongsi.....
sumenye psal jamuan akhir tahun pss(pengawas pusat sumber) yg tlah diadakan pg tdi...(11/11/2010)..hari yg pling sy xkan dpat lpakan...mmang ltih r tdi.....
mka sy n ade mcam pengangkut air ke ha?????dri sy msuk dwan pgi tdi lgi,sy kna g ambik air je....ke hulu,ke hilir,mcam2 keje sy buat......tpi sy xksah sume 2......sbb sy ase hepyyyyyyyyyyyyyy sngt3 ari n.....

sy lau  stiap kli ade jamuan ,xsah lau xbwak mkanan favourite sy.....sume n kakak sy yg p'knalkan kuih n kt sy....mmang best,tenks sis......luv u,muahhhh!!!!!!!!!!!
ok la,kek n sbnarnye dnamakn kek batik....antara bhan2nye ialah biskut marie,milo,susu pekat ngn buttercup...try r buat bgi sesape yg b'mnat.....hehehehehehehe

ok la,kte truskan ahg......hehehehe...
sy mmang pnat giler la tdi....ke hulu,ke hilir,tpi best..... sblum kitaorg sume menjamu selera,pnolong knan skol kteorg bg ucapan/.....lpas 2,mmang geng2 kteorg g s'bu mkanan coz dri p lg xmkan2 smta2 tnggu jamuan n...hehehehehe,smpaikan ckgu pun pyah nk amik mkanan....
lpas 2,kteorg merasa segala jenis mkanan yg ade kt jmuan 2....antrenye,nasi beriyani,laksa oenang,kek ngn kuih-muih....xlpe jge cocktail ngn air sirap oren....hmmm,yummmyyyyyyyyyyy!!!!!!!!!!
lau lpas mkan,wat ape lg kan lau bkan kna bsuh pnggan,sy,malia ngn 2 org kak dgan sukarwelanye menawarkan diri....hehehehe.......hbis lencun kain skolah kteorg.....huhuhu,cdiy......    ;(

lpas aktiviti membasuh,kteorg dhburkan lgi dgan p'mainan kotak beracun....tpi xsyok ane coz ade yg p'gi lain,yg join skali pon ade.....mmang klakar hbis la mse main tdi....ade yg kne lakonkan wtak 'mary' dlam titanic ,yg kna b'jlan cam org sarat mengandung pun ade.....
dasyat betul kan kteorg main...heheheh  =)

nsib baik la sy xt'kna,lau x mmang mnangis kt c2 dh ase....heheheh,pnkut kan......xlme kemudian,azan zohor b'kmandang...kte org kma ssume brag2 n b'ggas utk solat/.......solat kan nting utk kte sume......xg2 kwn2?????sblum blik,sy ktip 2,3,4 belon yg ade kt c2....nk bt kenangan la konon-kononnya....hehehe
mm,mybe stkat n dlu madah sy buat kli n.,,,,mybe 2 u all,it's not attract,....but 4 me,it was meaning n i will never 4get it!!!!!!!!!!!!

Friday, October 22, 2010

EXAM VS LAWATAN!!!!!!!!

salam alaiki semua.......
arghhh!!!!!!!aq tgh tension n........end-year exam dh dkat la........neves la plak ase........aq bru je prepare ckit2.........cne n????????????????
dlam dilema btul la..... di samping exam,serabut kpala aq pkir psal hal n......psal lwatan aq lpas exam n..........
aq mmang nk sngt p'gi tpi time 2 jgak la my sis akan plang cni.......aq xtau sme ade nk p'gi ke cancel lwatan 2/......
tpi,aq sbenanrnye nk pgi sngt2 coz tmpat 2 aq xpnh p'gi ag(cameron hoghlands)msti best lau bleh pgi kn......klu ade korang2 yg dh pegi,msti korang kte best kan coz kwn2 aq pun ckap best.....
tpi lau aq pegi,aq xsmpat nk dduk,main2,glak2 ngn sis aq........dh la sisi aq xtau ag blik cni ble plak......haru btul!!!!!!!!!!!!!!   ((dh t'msuk mood lwatan la plak,pdhal tdi tension sal exam.......he8)

ok la,kte tmpukan sal exam dlu.......lwtan kte pkir pas 2 plak...........exam,exam,examn.......adusss,pning kpala ble pkir sal exam n..........

siapa berusaha dia berjaya dan siapa menanam dia menuai...

jom kte pi b;juang sme2!!!!!



bce btul2.....


jawab pekse molek!!!!
 

aq rse cam nk pengsan trus je kt cni.....mmang exam n aq kna bt btul2......lau aq xnak tryn klas taun dpan.......lgpun taun dpan aq dh nk PMR.....so,aq ptut start from now!!!!!!!

umi.ayah,adik nk mntak restu umi ngn ayah agar adik success dlam exam n...adik akan cbe yg t'baik untuk dpat 9A!!!!!insya-ALLAH.......

bt sesape yg mengenali dri ini,aq nk mntak maaf ngn korang lau slame n aq ade bt slah ngn korang......hlalkan sume yg aq dh mntak atau ambik dri korang slame n......dn jgak aq nk mntak korang doakan aq spya  aq dpat jwab exam n dgn jayanya!!!!!!yeaaaaaaaaaa(t'lbih syok la plak.....exam pun blum start ag>......)

exam aq akan start 28 okt-4nov............5 ari je........tpink bleh ke hbis exam,tuhan je la thu mcmmne rse nevesnye,.......

k la korang sume......n je coretan yg aq dpat coretkan pda ptang n..........aq nk g packing jap coz ptg n aq dh nk blik ostel..........ostel..wait 4 me1!!!!!!!!!!!!!!i'm coming!!!!!!!!!he6      ^_^
 got 2 go now,,dadaaaaaaaaaaaaaaaa....................










 

Friday, October 15, 2010

jamuan rayer '10..

salam,smua.....hrap korang sume chat blake......aq ade cite psal jamuan ayer '10 ari 2 kt sklah(ari khamis yg lpas2).....mmang syok giler la =D...tpi yg bt aq sdih nye,3 org classmate aq xdpat join skali(k,ct,besyar,syafiq)....dyeorg ade english camp .....tpi bak kte org,hdup msti diteruskan....hehehhehe(xde kene mengene lgsung)
so,ari 2 kteorg mmang enjoy sakan la.....tiap2 tmpat kt sklah yg cman syok xingt!!!!!
ltih b'gmbar,kteorg p'gidkat jamuan fom 2 mkan2 n minum2.....mkanan mmang xt'kra bnyaknye....kteorg kna tlong ckg hdang mkanan n bsuh2 pnggan.....mmang ltih la.....
ktaorg cam hn2 gmbar plak...asyik2 ambik gmbar je keje,mmang xde keje len la......
n ade bbrape gmbar yg aq smpat snap utk tatapan korang sume.........      (^_^)



knNGan abadi sy,malia dan wani...

me n malia!!!

wani z yg kelakar!!!!!   ^_^

niena!!!!!

seriku!!!!!

me n zaida.........

me alone!!!sdihnye.......

wani,intan,seri n of couse me!!!!!he8

2 shbat baik(wani z  n zaida)

ckgu azira yg dsyangi......

fwenship 4ever.....insha-allah....   =D

slurp!!!!!!!!sdapnye air n.......    =)

AKTIVITI MENCUCI PNGGAN MNGKUK!!!!HUHUHU

sep2 2 sina.....(sume comel2)...he3

malia(ibu yg baik!!!!)..he9

b'posing d pdg psir....(pdg psir la knon....)...huhuhu

my friends........i love u all!!!!

mncri air d pdg psir....hahahahahaha

gmbar2 jgak,tpi ingt buah atas pkok 2.....kang xpsal2 ade org pangsan....huhuhuhu

 

Design by Adam Izzuddin ©| Best View: Google Chrome